Thursday, December 2, 2010

Pengalaman Memasang PAPANTANDA

Satu pengalaman baru yang saya perolehi baru-baru ini adalah melibatkan diri dalam
pemasangan papantanda (signboard) bagi Bangunan Angkasa. Selama ini saya selalu tertanya-tanya bagaimana papan tanda dipasang dan lebih menghairankan saya ialah bagaimana menaikkan papantanda yang besar dan berat ditempat yang tinggi. Papan tanda yang berukuran lebih kurang 30 kaki panjang dinaikkan tanpa menggunakan kren dan hanya menggunakan tangga,tali dan "roller" sahaja. Mujurlah saya tidak berasa terlalu gayat ketika memanjat tangga kerana sudah biasa dengan kerja-kerja memanjat tangga,tetapi ini adalah ketinggian tertinggi yang pernah saya panjat sepanjang pengalaman bekerja saya.

Berikut adalah senario yang sempat saya rakamkan semasa pemasangan tersebut.



1)Tangga diatur sebelum menaikkan papantanda.
2)Papan tanda yang bakal dinaikkan.
3)Kerja-kerja kimpalan perlu dilakukan di lokasi memandangkan saiz papantanda yang begitu panjang.
4)Papantanda siap untuk dinaikkan.
5)Papantanda pertama telah dinaikkan.Berapakah ketinggiannya?
6)Pemasangan papantanda kedua.
7)Pemandangan semasa saya memanjat tangga.
8)Kedua-dua papantanda siap dipasang.

Ini adalah satu pengalaman yang amat bermakna bagi saya, walaupun kerja-kerja pemasangan agak berat dan memenatkan,
tetapi saya amat berpuas hati kerana bertambah lagi ilmu saya dalam cabang pengiklanan ini.

Entri Berkaitan

Pengalaman Memasang PAPANTANDA
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.

Para PEMBACA