Friday, August 31, 2012

Terpilih antara pemenang LOGO MERDEKA versi KUKUBESI

Sebulan yang lalu komuniti pereka (designer) telah digemparkan dengan pemilihan logo kemerdekaan yang telah dikatakan sebagai mencabar dan menghina kredibiliti pereka-pereka (grafik khususnya). Logo yang telah diluluskan oleh Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan itu telah menimbulkan kemarahan kerana ia seperti memperlekehkan kebolehan yang ada pada pereka tempatan dan logo yang dipilih sebagai logo rasmi itu (sila google "Logo 1 Malaysia 55 Merdeka Janji Ditepati") tidak mencapai tahap kelayakan atau standard untuk dijadikan logo apatah lagi untuk digolongkan didalam kelompok LOGO KEMERDEKAAN NEGARA.

Sehubungan dengan itu terdapat banyak bantahan yang disuarakan pelbagai pihak dan KUKUBESI MANIPULASI adalah salah satu daripada mereka yang menganjurkan pertandingan bagi memilih visual atau LOGO tidak rasmi untuk Hari Kemerdekaan ke 55.

Terdapat lebih 500 karya yang dihantar kepada pihak KUKUBESI dan Alhamdulillah, logo rekaan CC tersenarai dalam kelompok 20 penyertaan terbaik.

Berikut adalah keputusan yang menyenaraikan logo rekaan CC

Berikut pula adalah logo-logo yang CC hantar kepada pihak KUKUBESI








Ini pula logo rekaan CC yang berbeza dari tema retro yang dianjurkan KUKUBESI


Jika dilihat dari sudut positif, isu ini sebenarnya mendatangkan banyak kebaikan dimana orang ramai mula sedar betapa pentingnya penciptaan logo yang dahulunya tidak begitu dititikberatkan oleh masyarakat.
Semoga MINDA kita akan lebih MERDEKA selepas isu ini.
[ My Google Keyword ] : Logo Hari Kemerdekaan 55 Tahun Versi KUKUBESI


Entri Berkaitan

Terpilih antara pemenang LOGO MERDEKA versi KUKUBESI
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.

Para PEMBACA